AUTO RULATE BUCUREŞTI, jucător de top pe piaţa tranzacţiilor cu maşini second-hand, vă oferă cȃteva sfaturi cu privire la aspecte pe care trebuie să le aveţi în vedere atunci cȃnd cumpăraţi o măşină rulată de la un dealer.
Câteva elemente referitoare la legislaţie
Nu există garanții speciale legale pentru cumpărătorii de la dealerii de autoturisme. În schimb, alte tipuri de consumatori se bazează pe legile care reglementează alte tipuri de bunuri și servicii.
În cazul unor litigii cu privre la autovehicule vă puteţi adresa tribunalului, dar nu unui tribunal specializat în soluţionarea unor astfel de speţe. Există însă Tribunale Comerciale în mai toate oraşele mari, care vă pot ajuta şi susţine cauza. Mai degrabă să vă adresaţi acestor oragnisme, în caz de nemulţumire, decȃt să vă adresaţi unor pseudo-organizaţii care “dirijează” distribuitorii de autovehicule. Acestea, pur şi simplu, nu există, sunt nişte fantome mȃncătoare de bani.
De asemenea, nu există un Fond de Garantare a Creditelor de Fidelitate a Dealerilor. Aşa ceva a fost eliminat şi în străinătate. El folosea consumatorului ca atunci cȃnd dealerul nu plătea despăgubirile ordonate de instanţe, acesta să le poată recupera din acest Fond de Fidelitate.
Toate autovehiculele second-hand oferite sau expuse spre vȃnzare trebuie să aibă ataşată o notificare proeminentă referitoare la informarea furnizorului. Ea trebuie să conţină informaţii despre comerciant, informaţii despre preţ şi orice interes de securitate, informaţii despre maşină,informații despre înregistrare, întreţinere și așa mai departe.
Comerciantul trebuie să primească de la Dumneavoastră o confirmare scrisă că ați primit o copie a acestui anunț imediat înainte de vânzare. Nu vă puteți absolvi de la această cerință –comerciantul însuşi este obligat să respecte această cerință.
Tribunalul Comercial poate accepta orice probă sau informații, indiferent de probele aplicabile în instanță. Tribunalul va emite o decizie scrisă, inclusiv expunerea de motive. Decizia poate fi executată prin depunerea acesteia la instanţele locale de judecată aferente fiecărui oraş.
Apoi devine executorie ca și cum ar fi fost o hotărâre judecătorească.
Asupra pericolului de a fi înşelaţi
Înşelăciunile se referă în primul rȃnd la documentele false – care ascund maşini furate sau reparate de formă, TVA neplătit – şi la alte elemente referitoare la aparenta transparenţă a vȃnzătorilor de maşini second-hand.
Să nu vă aşteptaţi ca cineva să vȃndă la un preţ deosebit de avantajos, adică la un preţ scăzut o maşină foarte bună. Acest lucru nu există în acest domeniu şi pe această piaţă. Trebuie să aplicaţi întotdeauna principiul logic, judecata simplă şi sănătoasă, să fiţi răbdătoti şi atenţi. Acestea sunt exigenţe care vă stau la îndemȃnă şi care vă pot salva. Altfel, sunteţi pierduţi şi cădeţi lesne victime escrocilor sau simplilor înşelători – raportat la interesele Dumneavoastră afectate, este acelaşi lucru.
Falsul şi uzul de fals sunt frecvente; ele vă transformă pe Dumneavoastră în direct tranzacţioneur cu vȃnzătorul din ţara de provenienţă a maşinii, samsarul nefigurȃnd nicăieri în documente. Aceasta, desigur, este o infracţiune.
Dar infracţiunea este valabilă şi pentru distribuitorii din Romȃnia. Cȃnd este vorba de străinătate, cel trecut în acte este proprietarul de drept şi noul proprietar (samsarul). Apoi actele sunt falsificate şi el dispare. Semnătura şi ştampila sunt falsificate, spaţiul gol fiind ulterior umplut cu semnătura persoanei căreia îi este, în final, vȃndută maşina. Dar cumpărătorul final nu beneficiază de un contract de vȃnzare-cumpărare corect, ci de unul fals.
De asemenea, prin eludarea de la TVA, cumpărătorul poate fi acuzat de evaziune fiscală. Această infracţiune este legată de cumpărarea maşinilor de la licitaţiile din Europa, prin adăugarea marjei de profit la preţul net de cumpărare şi perceprea TVA-ului doar pe acea sumă.
Ilegalitate!
Regimul de TVA al maşinilor cumpărate la licitaţie este schimbat, urmȃnd revinderea maşinilor în Romȃnia unor firme care acţionează doar ca intermediari.De aceea, mulţi dealeri germani nu mai vȃnd fără TVAcătre firme din România decât dacă se lasă TVA-ul ca garanţie până la înmatricularea maşinii pe firma care a cumpărat maşina. Adică o procedură legală şi corectă.
Să mai adăugăm deocamdată (căci vom reveni pe această temă) kilometrajul dat înainte, avarieri grave şi ascunse. Se cunoaştea metoda “coaserii” mai multor maşini grav avariate într-una singură, aşa numită “bună”, dar a cărei soliditate şi caroserie sunt o catastrofă. Iar legislaţia nu obligă la casarea unor astfel de “maşini vechi”, ceea ce le face tentante pentru samsari. Reparate, revopsite – ele sunt aduse în circulaţie, cu un profit mare pentru escroci şi cu pagubă pe toate planurile, inclusiv al vieţii, pentru cumpărător.
Vom reveni.