Majoritatea oamenilor tind să asocieze „siguranța mașinii” cu „siguranța pasivă”, adică modul în care mașina își protejează ocupanții în caz de impact. Îmbunătățirile aduse secțiunii de siguranță pasivă în ultimii ani au fost uimitoare. Întrucât mulți dintre noi ne-am obișnuit să vizionăm videoclipuri cu teste de avarie pe YouTube, în special prin amabilitatea EuroNCAP, violența unui accident de mare viteză este încă surprinzătoare.
Caroserie și șasiu. Orice vehicul modern este conceput cu ideea de a atrage atenția, dar și de a fi avariat într-un mod foarte specific în caz de accident. Obiectivul din spatele acestei idei este să absoarbă și să devieze cea mai mare cantitate de energie de la impactul habitaclului. Cabina în sine este puternic consolidată, ceea ce face ca pilonii mașinilor să fie mult mai groși, iar garda mai înaltă.
Portierele, de asemenea, dispun de geamuri mai mici și mai înalte. Rezervorul de combustibil este fabricat și montat astfel încât să nu se spargă, iar lichidul său prețios să nu se scurgă, reducând astfel posibilitatea de incendiu. Coloana de direcție este montată de așa manieră încât în cazul unui impact frontal, dacă cade să nu lovească șoferul, iar motorul este montat astfel încât când se desprinde din suporturile sale să cadă sub mașină pentru a nu obstrucționa habitaclul.
Practic toate componentele sunt proiectate să se deterioreze într-un anumit mod în caz de avarie. De aceea, puteți auzi în continuare clișeul veșnic potrivit căruia „mașinile noi suferă avarii prea ușor” sau „vehiculele vechi erau mai rezistente”. Nimic nu este mai departe de realitate, pentru că deși este adevărat că mașinile mai vechi pot părea mai rezistente, nu se poate disipa energia unui impact în mod eficient în habitaclu.
Centură de siguranță. Dispozitivele de pretensionare a centurii de siguranță absorb orice mișcare în momentul în care detectează un accident iminent, ținându-vă fix pe scaun, chiar dacă, în condiții normale, centura permite suficientă mobilitate. Pe de altă parte, limitatorii de încărcare previn rănile, permițând centura să se întindă în timp ce se produce impactul, astfel încât nu se exercită prea multă forță asupra corpului pasagerului, în special asupra cutiei toracice.
Airbag. Airbag-ul este un dispozitiv de retenție plasat în punctele comune de impact din întreaga mașină. Este format dintr-o pungă de stofă care se umflă pentru a amortiza impactul asupra șoferului sau pasagerului în timpul unei coliziuni. Introduse pentru prima dată în anii ’70, airbag-urile nu au început să aibă o utilizare pe scară largă până la sfârșitul anilor ’80 și nu au fost obligatorii până în 1998. Pentru a atinge nivelul de eficiență preconizat, ar trebui luat în considerare un ajutor suplimentar și utilizat împreună cu centurile de siguranță.
Tetieră. După cum spune însuși numele, tetierele sunt concepute pentru a proteja capul și gâtul contra unui traumatism cervical, în caz de impact. O poziție bună este esențială: partea superioară trebuie să fie la nivelul capului, iar aceasta nu trebuie să fie la mai mult de două degete distanță când un pasager se află în mașină. Tetierele active se mișcă vertical și orizontal, urmând mișcarea naturală a capului.
Vizibilitate. Este normal ca vizibilitatea bună să fie unul dintre primele obiective ale oricărui design nou. Din păcate, în cazul mașinilor moderne, există un conflict între nevoia de consolidare a habitaclului și nevoia de a vedea de pe scaunul șoferului. Aceasta înseamnă că cele mai moderne tind să aibă o vizibilitate mai slabă datorită pilonilor mari, deși compensează în mare măsură cu camere și / sau senzori de proximitate.
Geamuri. Geamul parbrizului este proiectat astfel încât, în caz de accident, bucăți mici care ar putea deteriora pasagerii vehiculului să nu sară în habitaclu. De asemenea, geamurile laterale (în special geamurile din spate) sunt mai subțiri pentru a se putea sparge în cazul în care ușa se blochează și este necesară scoaterea pasagerilor pe geam.
Sistemele moderne de siguranță fac o treabă fantastică în ceea ce privește protejarea ocupanților în situații de urgență, dar nu are sens ca mașina aleasă să dispună de ele dacă alte aspecte ale mașinii nu sunt luate în considerare. Deci, ce puteți face și ce ar trebui să verificați la vehiculul ales pentru a vă asigura că circulați în condiții minime de siguranță? Întreținerea și simțul practic sunt aspecte cheie în siguranța unui vehicul.
Printre cele mai evidente aspecte care sunt ignorate frecvent se număra: faruri, geamuri și oglinzi retrovizoare murdare, starea anvelopelor (adâncimea benzii de rulare și modelul de rulare), anvelope deteriorate, plăcuțe și discuri de frână uzate, zgomote ciudate, vibrații sau lumini de avertizare care ar trebui evaluate la timp.
Ținând cont de aceste aspecte sperăm că vă veți alege mașină într-un mod înțelept. De asemenea, sperăm că veți lua legătura cu noi, cu cei de la Auto Rulate București, întrucât vă putem oferi o gamă variată de mașini rulate atent verificate înainte de fi puse spre vânzare. Acestea dispun de tot ceea ce este nevoie pentru a circula în siguranță. Astfel, veți avea certitudinea că mașina aleasă este de cea mai bună calitate și în stare perfectă de funcționare.